קואורדינציה מנטלית – מה זה ? / גרשון קום

קואורדינציה מנטלית – מה זה ? / גרשון קום

אחת מהנחות היסוד הבסיסיות של תנועה טיפולית בראיית סגנון ה- Shin-Sen-Do היא, שתנועת גוף מייצגת את מצבו הפיזי, המנטלי והנפשי של המתרגל. וכן, שיש הלימה בין ההיבט הפיזי להיבט המנטלי והנפשי.
הנחות יסוד אלה יומחשו כאן בהדגמה על קואורדינציה מנטלית בהתייחסות להיבט אחד מתוך הרבים.

המושג קואורדינציה (פיזית) - נתפש בדרך כלל בהתייחסות לאיכות הפקת תנועה פיזית בעזרת מערכת השרירים. התסמינים העיקריים של חוסר קואורדינציה  DCD = Developmental  Coordination  Disorder  הם : מסורבלות תנועתית, התנהלות פיזית מגושמת, העדר התמצאות במרחב, נטייה למעורבות בתאונות עם אובייקטים במרחב. ניתן לזהות מכנה משותף לכלל תסמינים אלה, ולהגדירם כאינטראקציה לקויה עם המרחב. 

להבדיל מהעדר קואורדינציה פיזית, קיימת גם העדר קואורדינציה מנטלית. למה הכוונה ?
על פי הנחת היסוד המופיעה לעיל,  הרי שניתן להשליך את תובנות הקואורדינציה הפיזית על ההתנהלות המנטלית של המתרגל. מכאן, שניתן לחשוב על פרט המתאפיין באי הצלחה מובהקת במיומנויות מנטליות הנדרשות בתחום המקצועי והחברתי, כאדם הלוקה בהעדר קואורדינציה מנטלית, להבדיל מקואורדינציה פיזית. 

כפי שציינתי לעיל – המכנה המשותף לכלל התסמינים של העדר קואורדינציה פיזית, מתאים גם למקרה של אי השתלבות בהעדר מיומנויות מנטליות הנדרשות לתפקוד תקין בכל מסגרת. המכנה המשותף הוא: אינטראקציה לקויה עם המרחב.  אבחנה זהה להעדר קואורדינציה פיזית והעדר קואורדינציה מנטלית.

מעברים, שינויים, זרימה 
בראיית תנועה בסגנון Shin Sen Do
אחד מהפרמטרים להפקת תנועה פיזית יעילה היא, חבילה של שלושה מאפיינים מוטוריים האמורים להתקיים באותה עת: מעברים מוטוריים, שינויים מוטוריים תוך כדי זרימה מוטורית. על אותו משקל אנחנו מוצאים את עצמינו לא אחת מדרבנים בחצי הומור  את אלה שלא נוטים להשתלב מבחינה חברתית - תסמין להעדר קואורדינציה מנטלית, בעזרת האמירה: "תזרום, אל תהייה קשה. תזרום עם כולם". ובמילים אחרות – תקיים אינטראקציה מנטלית עם הסביבה בדיוק כפי שאתה מקיים אינטראקציה פיזית עם הסביבה.
מאמר זה עסק בהיבט אחד מיני רבים של הקואורדינציה המנטלית. הטיפול התנועתי מציע פורמט טיפולי מובנה להקלה על העדר קואורדינציה מוטורית ומנטלית.


לעיון במאמר בנושא קואורדינציה פיזית - ללחוץ כאן

סקירה על ההתמודדות עם העדר קואורדינציה מנטלית ללחוץ - כאן ולסקירה נוספת ללחוץ - כאן

לעוד מאמרים בנושא לחצו על התגיות כאן למטה
 
ליצירת 👈 קשר