צעד קטן לרגליים. צעד גדול למודעות עצמית. / גרשון קום

צעד קטן לרגליים. צעד גדול למודעות עצמית. / גרשון קום

השתקפות
: סקירה זו מתבססת על הנחת היסוד, שתנועת גוף משקפת מצב פיזי, נפשי, מנטאלי. על בסיס הנחה זו ניתן לטעון, שהתבוננות, התחקות, למידת מאפייני תנועת גוף ושיפורה על ידי האדם את עצמו - עשויים להגדיל את רמת מודעות האדם לעצמו.

אחד מיתרונות התירגול בסגנון  Shin-Sen-Do הוא תירגול עם מקצבים משתנים מאיטי מאד ועד מהיר, מעלה קצב דפיקות לב ומייזע. לכל אחד מהמקצבים מטרות ויתרונות.

סקירה זו מתייחסת לתרגול בקצב איטי - לו מספר יתרונות. העיקרי שבהם הוא יצירת תנאי המאפשר  "הקשבה" לדרך תהליך הפקת התנועה. כלומר, במידה והמתרגל מוותר על חווית האדרנלין הכרוך בביצוע אירובי מהיר ומעדיף לתרגל בקצב איטי - מתאפשר למתרגל להתחקות אחר תיפקוד מכלול שלד הגוף בביצוע התרגיל ובנוסף בהבנת ההשפעה המנטאלית של התרגיל. בהתאם, לערוך שינויים בכדי לייעל את המוטוריקה. לדוגמה: ניסיון להבין את השפעת האיברים המרוחקים ממוקד התנועה על תהליך הפקת התנועה, דרכים ליצור תנועה זורמת יותר או דוגמה אחרת - יישום רעיון הפקת תנועה אינטגרטיבית במקום הפקת תנועה ממוקדת העלולה להוות פוטנציאל להתפתחות דלקות ופציעות אחרות.

בנוסף, שינויי יציבה קלים עשויים לפתוח אופקיים נרחבים במודעות המתרגל לגופו ונפשו. לצורך הבנת הנחת יסוד זו: אני אעזר בדוגמת תירגול פשוטה בשני שלבים.

שלב א':  מתרגל עומד בפיסוק  רוחב כתפיים. כפות רגליים מקבילות. כפות ידיים פרושות משני צידי האגן  ממצב זה הוא שולח אותן לחזית תוך כפיפת האגן ומחזיר חזרה תוך כדי הזדקפות. בביצוע תרגיל זה, הפעלנו את עמוד השידרה המותני במישור חיצי תוך שליחת הידיים קדימה ואחורה בעזרת מערכת מיפרקי הכתפיים. במנח יציבה זה אין הרבה אפשרויות מוטוריות.

שלב ב' של התרגול יתבצע עם שינוי קל מאד של היציבה שיגרום למספר שינויים מבחינה מוטורית. שלב ב' יתבצע עם  מיפסע כך שרגל שמאלית קדימה וימנית מאחור. השינוי העיקרי הוא אפשרות לבצע לא רק תנועת יד קווית כמו בשלב א', אלא גם להוסיף תנועה יד קשתית. מרווח הרגליים שנוצר בצד ימין של המתרגל, ינוצל לביצוע התרגיל בעזרת יד ימין. מהאגן תשלח יד ימין  לחזית עד נקודת המכסימום בשילוב העברת שבעים אחוז ממשקל הגוף לרגל קדמית. מנקודה זו בעזרת האגן, יועבר משקל הגוף לצד המיפתח בצד ימין בליווי תנועת יד קשתית שתמשיך עד נקודת המכסימום לעבר המישור האחורי של המתרגל. מוטוריקה זו תיצור פיתול יעיל בעמוד השדרה. שלב זה כרוך בהעברת משקל הגוף לרגל אחורית. כמו כן, אם בשלב א' של התירגול תפקיד הברכיים היה מנימלי; הרי שכאן בשלב ב', נדרש סינכרון ושיתוף פעולה מלא בעבודת הברכיים; פעם "בקבלת" משקל הגוף, ולאחר מכן "בשליחתו"  לברך השניה – בהתאם לביצוע המוטורי של התרגיל. 

שינוי קטן שיוצר שינויים גדולים. שלב ב' של התירגול כרוך בשינוי קל של העמידה, אך הוא יוצר מגוון ומורכבות מוטורית רבה יותר ביחס לשלב א'. את מקצתם של התוספות המוטורית בשלב ב' הזכרתי כאן. 

תירגול עם "הקשבה" לפעולת מכלול שלד הגוף, 
ההתחקות וניסיון הלמידה אחר התהליכים המוטורים המתבצעים במהלך התירגול רצוי עם תנאים משתנים - עשוי לא רק לייעל את שפת הגוף וליצור תנועה נכונה ואפקטיבית יותר, אלא גם במקביל להעלות את מודעות המתרגל לגופו ונפשו.

כמו-כן, סקירה זו מבהירה את חשיבות הגישה, שתנועה לומדים דרך התנסות אישית - בהתאם להוראות הביצוע ללא עזרה של אמצעי מדיה. הרחבה בנושא זה ניתן לקרוא במאמר: אין קיצור דרך בלימוד טכניקת תנועה.

למאמרים נוספים לחצו על התגיות כאן למטה.

☎ להדרכות ושאלות 👈 גרשון קום


                                                   👈 Gershon-Kum.blogspot.com