הנהר כמודל לחיקוי / גרשון קום

הנהר כמודל לחיקוי / גרשון קום 

לצורות הנוף חוקי התנהלות קבועים ומאוזנים מאז היווצרות כדור הארץ. מומלץ ללמוד ולאמץ מודלים אלה להתנהלות אישית מאוזנת ובריאה.
כהמחשה, מאמר זה יעסוק בנהר.
הנהרות בכל העולם מתנהלים לפי חוקי זרימה הידרוגרפים המותאמים להפרעות שהם נתקלים בהם בשטח זרימתם. חוקים אלה ניתן לנסח בנוסחאות מתמטיות והסברים פיזיקלים.

בסקירה זו פישטתי את ניסוח החוקים ההידרוגרפים בכדי להתרכז בהבנת איכותם למען שיפור מיומנויות מנטליות שלנו.

נתחיל - ההסברים מתחת לתמונה.

בדיוק כפי שלכל אחד מאיתנו יש שאיפות, גם לצורת הנוף "נהר" שאיפה אחת : לזרום אל האוקיינוס. מסע  שמתחיל תמיד מפסגת ההר. הנהר עשוי לזרום עשרות אלפי ק"מ עד שישיג את מטרתו. לנהר - חמשה חוקים ותובנות  על - פיהם הוא מתנהל בכדי להשיג את מטרתו במהירות האפשרית, תוך התמודדות אלגנטית עם גורמים מפריעים שעל פניו נראים  עצומים ומאיימים .

חוק 1 : כאשר הנהר נתקל במחסום כמו הר לדוגמה, המונע ממנו המשך זרימה; הנהר יבצע שתי פעולות
א. הנהר לא מוותר על שאיפתו להגיע לאוקיאנוס.
ב. הנהר לא בוחר באסטרטגית "אגו" כך שמצד אחד הוא לא יבזבז אנרגיה על ניסיון לדחוק מדרכו את המחסום או אף להלחם איתו ראש בראש; אלא מצד שני - יעדיף לבצע מעקף אלגנטי לצידו של המחסום; ולהמשיך הלאה אל היעד כפי שנקבע מראש - האוקיאנוס/ים. ההר נשאר מאחור אך הנהר התקדם אל יעד המטרה שהציב לעצמו. דרך זו היא יעילה ומהירה, חוסכת אנרגיה - בהתמודדות עם גורמים מפריעים בדרך להשגת המטרה. מעקפים אלה הם פיתולי אפיק הנהר הנראים בתמונות נוף.


חוק 2: הנהר בדרכו הארוכה יפגוש גורמים מזהמים כמו לדוגמה: צינורות ביוב הנשפכים לנהר, משליכי פסולת. במקרה זה הנהר לא יעצור את זרימתו, לא יבזבז אנרגיה על רחמים עצמאיים וטיפוח רגשות קיפוח, לא יתייאש; אלא ימשיך בזרימה חיונית וממוקדת, כך שהוא יתרחק ממקור הזיהום ובאותה עת יתקרב אל היעד, מטרתו - האוקיאנוס.

חוק 3 : הנהר חי בהרמוניה עם חוקי הפיזיקה. הנהר מסיע עם זרימתו מאזור ההר מטען - סחף המכונה "טעונת"- כדוגמת אבנים וקרקע. תהליך הסעה זה יתרחש, עד הרגע שלא יהיה בידי הנהר אנרגיה לשאת טעונת זו. אז,יעדיף הנהר להיפרד מהטעונת בכדי שלא תפריע לו בהשגת מטרתו; ולנצל את שארית האנרגיה לממש את תוכניתו. הגעה אל האוקיאנוס. 
אגב, הטעונת שהנהר מותיר אחריו נחשבת ליעילה לחקלאות. כך שהנהר תורם לסביבה בה הוא מצוי.

חוק 4: הנהר מסוגל להרחיק ממנו אלמנטים מפריעים מבלי לבזבז זמן זרימה לעבר היעד. הדבר נעשה על ידי הגברת עוצמת הזרם והעלאת מפלס מי הנהר. גאות. הצפה. כלומר הגברת חיוניות הזרימה מרחיקה מגדות הנהר את מי שלא צריך להיות שם.

חוק 5:  שני מצבי אי איזון מונעים מהנהר את השגת מטרתו.
א. קרח. נהר קפוא אינו יעיל. מטרתו להשגת המטרה מתעכבת. מקביל לתחושות  רוגז , קשיחות אי- התפשרות אצל האדם.
ב. מים עומדים. כשהזרימה נעצרת והמים נקווים בנקודה מסוימת לאורך אפיק הנהר, המים יתאיידו  וייעלמו. מקביל לתסמין דכאון, עצב , התנתקות מהסביבה.

מתוך חמשת החוקים ההידרוגרפים של הנהר, ניתן להסיק שהתנהלות הנהר מבוססת על מגוון תובנות - המסייעות לנהר להשיג את מטרתו שלא מתוך מאמץ; על אף הקשיים הממתינים לו בדרכו. בדיוק כמו כל אדם, שעל דרכו ניצבים מכשולים וגורמים מעכבים בדרך להשגת מטרתו, אך לא תמיד מושגים באותה מידת אלגנטיות כפי שקורה אצל הנהר.
ניתן ללמוד מהנהר, דרכי התמודדות אפקטיביות ויעילות מול גורמים מפריעים; כך שהשגת המטרה תעשה מתוך אלגנטיות והעדר מאמץ מיותר.


לעיון במאמרים נוספים בסדרה מודלים מנצחים  לחצו - כאן
לקראת מאמר נוסף בנושא זה, שמכוון להיבט היישומי  לחצו  - כאן
לעוד סקירות ומאמרים לחצו על התגיות למטה. 

GershonKum@